D:R:U:G:S & Opioider

D:R:U:G:S & Opioider

handler om to tvillingebrødre og et valg.
Et valg der får alvorlige konsekvenser.
En rå, rørende og vidensskabende fortælling/Act, der er skrevet af manuskriptforfatter & journalist Frida Paustian.

I D:R:U:G:S & Opioider møder vi misbrugsbehandler Nikolaj Schierning, ph.d., 1. reservelæge og seniorforsker ved Center for Neuropsykiatrisk Skizofreniforskning, Psykiatrisk Center Glostrup, Bjørn H. Ebdrup.

D:R:U:G:S & Opioider  er instrueret af teaterinstruktør Kim Dambæk og på scenen ses skuespiller Thomas Milton.

D:R:U:G:S & Opioider varer 45 minutter og kan opføres næsten hvor som helst på en skole, en biograf, et teater, et fælleslokale, et klasselokale mm.

Kontakt os for nærmere information

Målgruppe: 9./10.klasse samt alle ungdomsuddannelser & efterskoler. .

D:R:U:G:S & Opioider 

er lavet i samarbejde med Gladsaxe kommune.

 

Udtagelser fra publikum

Mark 19 år
-Jeg synes, det var en stærk og rørende historie. Skuespillet og lydeffekterne gjorde, at det virkelig gik under huden på én. Det var som at mærke det på egen krop.

Naja, 18 år
– Vi har før haft oplæg om stoffer, men der har det været meget faktapræget og mere handlet om kemiske forbindelser. ACT ON IT var meget mere konkret på konsekvenserne. Det var en meget tankevækkende og rørende historie, og jeg synes, det var fedt , at det var fortalt så visuelt.

Frederiksbergs evaluering af ACT ON IT

Konklusion
Størstedelen af eleverne (57 %) angiver at de efter foredraget, har fået en større viden om hash og stoffer, og godt halvdelen af eleverne (47 %) har ændret deres holdninger til hash og stoffer efter foredraget.
Ud fra besvarelserne ser det ud til hovedparten af eleverne ikke har erfaringer med hash og stoffer. Det ses ved, at det er meget få elever, der angiver, at de kan genkende en række oplistede situationer med hash og stoffer. Eksempelvis angiver 10 % af eleverne at de kan genkende ”hyggen ved bålet med en joint”. Det kan dog ikke tages som fuldstændigt udtryk for hvor stor en andel af de unge, der har prøvet at ryge hash, eller hvor ofte de ryger hash.

De mest fremtrædende følelser efter foredraget er ’undren’ og ’bekymring’ hvilket kan ses som udtryk for at teaterforedraget har givet eleverne en forståelse for de mulige alvorlige konsekvenser hash og stoffer kan have. Elevernes hyppigpiste tanker efter foredraget er ”Jeg tænkte nok, at det er farligt at bruge hash og stoffer” (56 %) og ”Jeg vil aldrig prøve at ryge hash” (37 %), hvilket underbygger forståelsen af de konsekvenser det kan have.

Eleverne bliver bedt om at forholde sig til stykkets vekslen mellem nutid og datid, beskrive hovedpersonen oplevelse med et ’bad trip’ og hvad de mener er kendetegnet ved et godt venskab. Generelt er besvarelserne meget fyldige, og viser, at eleverne har reflekteret over de risici der er forbundet med stoffer, hvad man kan gøre hvis man oplever venner der tager stoffer. Derudover indikerer besvarelserne, at eleverne er opmærksomme på vigtigheden af ærlighed og oprigtighed i venskaber (kunne måske relateres til brug af stoffer….)

interesseret i teaterforedraget

Er du interesseret i teaterforedraget eller høre mere om mulighederne for, hvordan teaterforedraget kan implementeres i undervisningen, så kontakt os


Se presseomtale her

Pressemateriale

Find det her